28 de jul. 2013

GALÍCIA

Per Josep ramon Oriol (Economista i Empresari)

La màquina del tren Alvia 730 sinistrat a Santiago de Compostela















Aquests últims dies per vies privades, se m'ha preguntat perquè no opinava sobre l'ocorregut amb el tràgic accident ferroviari a Santiago. Després de dedicar-me durant gairebé cinquanta anys com a empresari del sector de la construcció, tant habitatge com en a obra pública, la resposta és “indignació”.

Lògicament va lamentar moltíssim totes les víctimes. Les mortals i els ferits i la situació en què queden les famílies, que des d'aquí els faig arribar la meva més sentit condol i el desig que es recuperin el més ràpidament possible els ferits.

El fons de la qüestió són els nyaps que tots els que hem treballat en el sector d'obra pública sabem que existeixen, per “estalviar diners”, diners que després "no va als llocs adequats".

Recordem el "cas Barcenas" i el de molts altres polítics. Tots jugant a reformats abans i a altres coses després i que amb aquests diners es podien finançar de forma il·legal la majoria dels partits polítics, fent en molts casos barbaritats, com és el cas del tram Madrid-Galícia, que canvia el sistema de seguretat 5 vegades durant aquest tram per estalviar costos i absurdament abans d'aquesta corba perillosa, la de A Grandeira, passant de 200 km/h a 80 km/h., sense cap control automàtic, deixant tota la responsabilitat al maquinista, quan els sistemes homologats a Europa ERTMS (European Rail Traffic Management System) i altres països del món, obliguen a disposar d'un sistema de seguretat automàtic homologat amb comandament directe sobre el tren.

Però ara és més fàcil responsabilitzar al maquinista, perquè grans empreses es juguen un contracte de més de 12.000 milions de €uros a Brasil i uns altres en diversos països del món. De tot això es podria escriure un llibre i fins a una enciclopèdia si vam sumar les aixecades de camisa bancàries amb la bombolla immobiliària i els posteriors desnonaments, les preferents, etc.

Ni que dir de les retallades del personal sanitari, del docent, de les ajudes socials, de les pensions, dels funcionaris públics o els treballadors de les empreses públiques (el cas de RENFE), etc. Però continuen existint el mateix nombre de polítics sense retallades (o amb retallades ridícules), amb assessors que molts d'ells guanyen molt més que 30 famílies juntes.

Fins a què no s'aconseguim eleccions amb "llistes obertes", "transparència real econòmica dels partits" i moltes altres coses més, segur que ens trobarem amb altres casos com el de Galícia.

No em vull estendre més perquè em podria passar la nit escrivint i tot el diumenge.

Aquest país necessita canviar radicalment!

Josep Ramon Oriol Esteve
Economista
Tècnic Urbanista
Empresari


NOTA DEL BLOGGER:
Fa hores que s'ha sabut que els mecanismes de seguretat ERTMS i ASFA van fallar per mala programació o mala aplicació a la zona. En el cas del primer, ERTMS, perquè el Ministeri de Foment va considerar que aquest no era necessari en aquest tram (d'ús obligatori en totes les línies d'alta velocitat europees)(aquest punt va ser confirmat en roda de premsa per la pròpia ministra ja que consideraven que aquest tram no era d'"alta velocitat") i el segon, perquè no hi havia cap indicació de bloqueig de velocitat en aquest tram (que és possible activar-ho, per obres o per zona perillosa), només la de control semafòric. No obstant això a "Rodalies de Madrid", si es disposa d'aquests mecanismes de control (font: El Periódico 28/07/13 "Trams d'alta velocitat són menys segurs que Rodalies de Madrid"). També disposen d'ells el Metro de Barcelona i Ferrocarrils de la Generalitat.

Si tot això és cert, seria el moment de sol·licitar una "auditoria independent", si pot ser exercitada des d'una acció popular, per revisar totes les línies del TGV (AVE) en tot el país. Particularment estem preocupats els que prenem l'AVE Barcelona-Madrid i les de Sevilla i com no les que ens porten a França.

IMPORTANT: La Generalitat de Catalunya reclama sense èxit, des de fa anys, que almenys en els col·lapsats túnels de Rodalies a Barcelona s'implanti aquest dispositiu ERTMS.

Les retallades i les males praxis de certs polítics, ens avoquen al desastre i gràcies a molts conductors anònims, o pilots de línies aèries, o a conductors d'autobusos, s'estan evitant en part, però no perquè s'apliquin estrictament les mesures de seguretat "obligatòries" en nostra UE.

Tota la premsa d'avui, incloent l'afí al govern, diuen que alguna cosa no funciona al nostre país. Un exemple: ABC titula, "Que la velocitat fos major de la permesa no significa que hagués de descarrilar" i continua "Experts consultats per ABC expliquen que el tren Alvia 730 utilitza dos sistemes de seguretat diferents amb una sèrie de protocols, de manera que si el conductor incompleix un, el tren es deté automàticament".

És evident que els dos partits, PP i PSOE, van participar en la construcció de la línia, els primers en el seu projecte inicial, els segons en la licitació i adjudicació i els primers de nou, en la supervisió i engegada de la línia. És a dir, els dos no protesten, perquè tenen molt que callar. Recordem que va començar en el 2000 (govern PP) i ha acabat en part en el 2012 (govern PP). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

T'agrairia molt el teu comentari. Això m'ajuda a millorar i a cercar temes que puguin ser d'interès comú. Moltes gràcies.